Pousettovis utbildningsmodell är en praktikbaserad utbildningsmodell där vi utgår från deltagarnas praktik och verksamhet och med addering av teori, forskning och framgångsfaktorer fokuserar vi sedan på att främja deltagarnas lärande i mellanrummet mellan praktik och teori.
Detta leder till en mer verksamhetsnära utveckling där deltagarna utvecklar och bygger sina egna broar och bryggor för sitt eget lärande i mellanrummet mellan praktik och teori utifrån sina förutsättningar och sin kontext.
Pousettovis praktikbaserad utbildningsmodell med lärande i mellanrummet
Målstyrd utbildningsmodell utifrån principen om räta linjer för utveckling
Många utbildningsinsatser har en mer traditionell form av målstyrd modell och utgår från deltagarnas mål och försöker med ett fokus på teori och forskning få till en förändring i praktiken. Utbildningen och utvecklingen ses mer som en rät linje där teori, forskning och framgångsfaktorer kan överföras från de som leder utbildningen till deltagarna.
Efter att deltagarna blivit påfyllda med teori kan de sedan utifrån principen om räta linjer för utveckling gå ut i sin praktik och genomföra vad de nyss lärt sig. Med goda ambitioner och intentioner ser vi alltför ofta dessa satsningar bli verkningslösa och inte leda till några beteendeförändringar eller att deltagarna faktiskt kommer närmare sina mål.
Många utbildningsprogram siktar på att erbjuda en rak och smidig väg mot målet, vilket kan missa vikten av den lärande förvirring som störningar kan skapa. Vi använder oss pousettovis medvetet av störningar som en metod för att framkalla kontrollerad förvirring och därmed främja lärande.Medan omedvetna störningar kan leda till okontrollerad frustration och begränsade lärandemöjligheter, kan medvetet inducerade störningar öppna upp för djupare insikter och omprövning av befintliga tankemönster, vilket skapar gynnsamma förutsättningar för lärande.
”Alla behöver en Gabriel som går in i jobbiga frågor, ställer allt på sin spets och trycker ner en i de där lärgroparna för att man ska få en större inblick i sitt eget lärande.”
Namn Namnsson
“Jag upplever att Gabriel med sitt lugna, envisa och provocerande sätt tvingade oss in i att verkligen reflektera och lyssna för att försöka göra sig förstådd och förstå.”
Namn Namnsson