Pousettovis Ledarskapsmetodik

TILLIT och DIALOG för ett träffektivt ledarskap

För att lyckas med ett tillitsbaserat ledarskap i praktiken har vi utvecklat Pousettovis Ledarskapsmetodik. Om ni ska lyckas med en förändringsprocess behöver ni skapa delaktighet och tillit. I processen tar ni då tillvara på medarbetarnas kompetens, erfarenhet och engagemang. För att lyckas med implementeringen av en förändring behöver ni skapa tid och forum för dialog innan ett beslut tas. Det är lätt hänt att det blir precis tvärtom. Denna ledarskapsmetodik hjälper er att undvika att ta beslut innan förändringen är implementerad.

Pousettovis ledarskapsmetodik är inget facit eller exakt modell över hur ni ska göra. Det är inte heller ett försök att göra det komplexa tillitsbaserade ledarskapet enkelt. Dessa sju steg kan dock vara en viktig stödprocess för att lyckas med ett träffektivt ledarskap och i konsten att leda med TILLIT och DIALOG.

Kontakta oss

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

1. Dialog

2. Information inom ramarna

3. Dialog

Som steg 3 planeras olika forum för dialog in. Det kan vara befintliga möten som arbetslagsmöten, arbetsplatsträffar eller utvecklingsgrupper. Det kan även krävas att nya möten och forum skapas utifrån behov, men även en individuell dialog med de medarbetare som berörs mest av förändringen. Att som ledare ha en individuell dialog med alla sina medarbetare i detta steg är i de flesta förändringsprocesserna mest gynnsamt. Finns det inte tid eller möjlighet till detta så kan ledaren utse en topp tre eller topp fem av sina medarbetare som berörs mest eller som ledaren tror kommer reagera starkast på förändringen. Syftet med dialogen är att få med medarbetarna på förändringen, men även att för ledaren samla in och få information av medarbetarna kring förändringen. Efter dialogen som genomförts under steg 3 har troligtvis ledaren samlat på sig ny information som gör att det från början tänkta beslutet nu har justerats något.

4. Förslag till beslut

5. Mer dialog

6. Beslut fastställt

7. Ännu mer dialog

Kontroll och information för en
misslyckad implementering

Leder ni med kontroll och information så börjar ni med ett beslut. Ni informerar sedan medarbetarna om beslutet, vilket ofta leder till motstånd. Ofta beror motståndet på att medarbetarna inte känner sig delaktiga i beslutet eller inte förstår varför och syftet med själva beslutet. Försöker ni i det läget ta in synpunkter och bjuda in till dialog så möter det oftast bara mer motstånd. Beslutet ligger i vägen för dialogen. Av tidspress behöver ni sedan, trots motståndet, fastställa beslutet som redan hade tagits från början. I kontexten av ännu mera motstånd ska ni sedan i efterhand försöka implementera beslutet. En av anledningarna varför många förändringar inte lyckas med implementeringen är att den som leder förändringen börjar med beslutet. Att ta beslut utifrån processen för kontroll och information gör det svårt att få med sig medarbetarna och det leder till att implementeringen misslyckas.

Kontakta oss